torsdag, januari 01, 2015

Årskrönikan

"Jag vill inte känna några begränsningar. Under det kommande året vill jag utvecklas och uppleva. Jag vill fokusera (ännu) mer på mig själv, på att hitta det som gör mig lycklig. Jag vill skratta mer och jag vill träffa vänner som får mig att må bra."

Det var några av de saker jag önskade mig av 2014, och det var så det blev. Förra året var för mig ett fantastiskt år. Jag hade hela tiden känslan av att jag kom framåt och jag hade tur i mycket av det jag tog mig för. Bra saker hände på jobbet såväl som privat.

Jag har valt att sammanfatta mitt år i några väl valda kategorier.

Årets bästa
Livet självt! Jag har det så snuskigt bra. En fantastisk familj, massor av vänner, ett stimulerande jobb som inte kräver 100% av min tid, ett fint hus att bo i, en bra bil, utvecklande hobbies och en underbar liten hund. Jag är frisk, hel och ren. Snygg och kompentent. Livet är på topp!


Årets idrottsprestation
Jag gjorde så många lopp så grymt bra under 2014 att det är svårt att välja ett. Lidingö Ultra 26k var magiskt. Ångaloppet med Lindad och Amfibiemannen med Lim flöt på sjukt bra. Jag kom på 3:e plats på Stockholm Royal Park Aquathlon och på Stockholm Triathlons supersprint. Jag slog personbästa med 1,5 minuter på Stockholm Tunnelrun.

Men om jag ska välja bara en så var årets prestation Stockholm Marathon. Jag sprang hela loppet (gick aldrig) i en otroligt jämn fart, förutom under de sista kilometerna då det gick lite snabbare. Klarade precis målet att komma under fyra och en halv timme med 4:28:37.

Men mycket var som sagt fantastiskt. Läs snabbversionen av hela "supersommaren" här.


Årets längsta
Multisporttävlingen Hofors Adventure Race. Efter över nio timmar i skogarna runt Hofors fick jag och Linda slutligen se oss besegrade av mörkret. Vi var vilse, mobiltelefonen var död och vår karta hade regnat sönder. Men shit happens. Allt vi upplevde under dessa nio timmar tar jag med mig! Särskilt den rejäla boosten min självkänsla fick efter att jag gråtande hade firat mig ner från Hofors 15 meter höga brandtorn.


Årets galnaste
Det började med att jag försökte övertala Theresia om att följa med och cykla Roslagshösten. Det slutade med en anmälan till Engadin Swimrun i Schweiz i juli 2015. 4,6 mil terränglöpning över bergen och 6.5 kilometer simning i kalla alpsjöar väntar.

Årets mest svårfångade
Min civilingenjörsexamen. Jag skrev min sista tenta i slutet av augusti och fortfarande har jag inte fått veta huruvida min examensansökan är godkänd eller inte. Ett sådant besked hem i brevlådan skulle vara en utmärkt start på 2015.

Årets samtalsämne samt Årets förbättring
Simningen. Det är bara knappt ett år sedan jag simmade mitt första PT-pass med simfröken Hasse, och därefter, med hans hjälp, började träna strukturerat och regelbundet. Jag är fortfarande inte en särskilt snabb simmare, men jag har utvecklats något otroligt mycket under det här året.

Och glädjen jag känner varje gång jag kliver i vattnet är enorm. Jag kan inte i ord beskriva hur mycket det ger mig, hur roligt jag har när jag simmar, hur värdefull den hjälp och det stöd jag får från simfröken är och hur fint det är att ha vänner som delar mitt intresse.



Årets kallaste
Den 1 november hoppade jag, Theresia och Maria i vattnet vid Hornsbergs Strand och simmade i öppet vatten för sista gången i år. Temperaturen var då 8 grader. Även veckorna innan dess så simmade vi, tillsammans med Mårten, ute ungefär en gång i veckan.



Årets jobbigaste
Väsjöbacken. Baserat på antalet höjdmeter som ska bestigas under Engadin Swimrun så gjorde jag en formel, vilken visade att jag måste springa upp för Väsjöbacken 18 gånger för att komma upp i samma siffra. Och däremellan ska jag dessutom simma 6,5 kilometer. När jag kommit fram till det började jag omedelbart att springa backintervaller en gång i veckan. Jobbigt men otroligt nyttigt.



Årets nykomling
Facebook. Jag hade verkligen helt rätt i mina antaganden om varför Facebook skulle vara dåligt för mig, och jag kan inte ångra att jag medvetet har tagit avstånd från det så länge. Jag kan heller inte ångra att jag har gått med. Det tar oändligt mycket tid men det ger verkligen mycket tillbaka. Och jag har fått massor av nya vänner!

Årets uppflyttning
Jag och Reka blev äntligen uppflyttade till klass 2 i agility. Nu hoppas jag bara att ta den sista pinnen i hoppklass också så att vi kan koncentrera oss på klass 2-tävlingar under våren och sommaren.


Årets introduktion
Landsvägscykling, spinning, trainer. Saker som tidigare inte synts särskilt ofta i min Funbeatkalender gjorde nu sitt intåg och de kommer att få ta plats även under 2015, eftersom jag är anmäld till en halvironman på Mallorca i början på maj.



Årets i övrigt nämnvärda
Segling. Österrike. Klättring. Högbo Bruk. Kultur. Paddling. Skidåkning. Turridning. Mumin-Claire. Löpning och löpteknikskurs. Gotland. MTB. Såstaholm. Yoga. Multisport.

Inga kommentarer: