onsdag, december 09, 2015

Pyramiden och framtidsvisioner

Simmade pt-pass för bästa Hasse idag och passade samtidigt på att gå igenom mina målsättningar och önskemål för framtiden.

De senaste månaderna har träningen känts tuff, jag har insett att mina mål är för otydliga och jag skulle kunna likna träningen med kostpyramiden. Hårda sprintpass har varvats med distanspass och inslag av teknikdetaljer, träningen har varit åt LCHF-hållet vilket har fått pyramiden att kollapsa. Det har inte riktigt funkat för mig. Kanske för att jag i bristen på tydliga mål inte till fullo sett syftet. Jag som förespråkar en varierad kost har dessutom saknat substansen i träningen, den som kommer av utmanande tröskelserier.


Sammanfattningsvis kan väl sägas att tankarna har kretsat kring tre områden inom träningen, och jag väljer att endast skriva ner stödord för varje del:

1. Träningsupplägg
Bygga självförtroende, långsiktig plan, tydligt syfte, uthållighet, variation, effektivitet, utmaningar, teknik, snabbhet, glädje, uppföljning

2. Mål
Mätbara 2-4 ggr/år, tydliga, långsiktiga, kortsiktiga, rimliga, masters-sm 2017

3. Tränare/simfröken
Engagemang, stöd, förtroende, krav, långsiktighet, gemensamma mål

Tycker att jag har lyckats ringa in vad som är viktigt för mig, sen gäller det bara att omsätta det till verklighet nästa år. Julen vill jag ägna åt att bygga upp självförtroendet och hitta ännu mera glädje i vattnet.

Dagens pt-pass bestod av insim och teknik följt av en huvudserie där varje sträcka inom samma distans skulle simmas typ tio sekunder snabbare än den föregående:

3x150 m sammansatt
3x100 m paddlar
3x50 m fenor

Det gick bra förutom att jag på tredje 150:an tydligen bara simmade 100 meter. Högst obegåvat, och jag är inte säker på hur det kunde hända. Vill fortfarande hävda att jag faktiskt simmade 150 meter men det är svårt att argumentera mot någon som står på kanten och noterar tiden på varje 50:a...

Begåvad eller inte. Peppad!

Inga kommentarer: