fredag, mars 11, 2016

Tanttrosor och pulstoppar

En helt vanlig tantfredag i Vilunda:

Drar på mig mina sexy småbyxor av stringmodell och känner hur tanterna som sitter precis bakom tittar på mig. Sedan utspelar sig följande underbara:

Tant 1: Har du såna därna?
Tant 2: Näej, jag kör såna här!

Drar upp ett par HUGE leopardmönstrade trosor och visar.

Tant 2: De håller allt på plats!

Hehehe...

Innan dess simmade jag ett distanspass på 4200 meter enligt nedan.


Jag gillar såna här långa pass. Tycker om att ligga och nöta, speciellt när passet är så välkomponerat och omväxlande. Det blir aldrig tråkigt trots att det tar lite tid. Jag tar en sak i taget och har gott om tid att fokusera på olika teknikdetaljer och testa saker.

Idag använde jag min tamagotchi under de första fyra tvåhundringarna så att den pep efter 1:55, vilket var vad jag siktade att simma på i snitt per hundring. I det fallet gjorde TT:n alltså inte mer än att ersätta klockan på väggen, som jag annars hade kollat på. Bekvämt.


Jag har simmat med pulsband en gång förut men upplevde då att det hämmade andningen och var allmänt obekvämt, så sen sket jag i det. Tills idag, då det fick en ny chans, och det var inte alls lika obehagligt och störande som jag minns det.

Tycker pulskurvan är rätt intressant och slutet är snyggt. Pulsen håller sig inom rätt område för fart 2-simning (iaf enligt den uttömmande genomgång av farter och ansträngningsnivå som Simfröken en gång gjorde med mig) men sticker iväg upp så fort jag byter till ryggsim.

Om du klickar på bilden blir den större och du kan se pulstopparna vid "100 löst, ej frisim". Man kan även se att det är en liten men tydlig ökning av pulsen under andra halvan av mina 16x75m. Den uppmärksamme noterar omedelbart kopplingen mellan detta och inblandning av ryggsim.

Jag ser det inte som något negativt att pulsen går upp bara för att näsan gör det. Istället ser jag det som väldigt positivt att jag kan behålla en så förhållandevis låg puls under frisimmet.

Simning är rätt ballt. Och jävligt kul.

Inga kommentarer: